האם ניתן לקבל פטור ממס הכנסה על מענק פרישה

מענקי פרישה הם סכום כספי חד פעמי שניתן לעובדים הפורשים מעבודתם בהתאם להסכמי העבודה בחלק ממקומות העבודה. במקרים רבים ניתנים מענקי פרישה גם ללא הסכם מחייב מוקדם לעובדים הפורשים בהסכמה במסגרת תוכנית התייעלות, על מנת לגרום לעובדים להסכים לתוכנית הפרישה ולתוכנית הייעול כולה. כספי המענק מוגדרים בתור חלק מסכום הפיצויים. במאמר זה נרחיב לגבי האספקטים של המיסוי בנוגע למענק פרישה.

 

פטור ממס הכנסה

מענק פרישה ששולם בפועל לעובד יהיה פטור ממס הכנסה במידה והוא עומד בתנאים הבאים. הפטור יינתן על מלוא גובה המענק, במידה וגובה המענק בצירוף הסכומים האחרים המשולמים לעובד עקב סיום עבודתו לרבות פיצויים, אינם עולים על תקרה של מספר שנות העבודה כפול שכר חודשי אחד. עוד על פטור ממס הכנסה ראו כאן.

 

תנאים ומס חלקי

כאשר גובה הסכומים הכולל עולה על התקרה, הפטור יינתן על כלל הסכום עד גובה התקרה ועל שאר הסכום יהיה חובת מס. במידה והשכר האחרון של העובד נמוך מ-12,640 ₪, ניתן לבקש את פטור ממס הכנסה עד לתקרה של 1.5 משכורות לכל שנת עבודה. במידה והכספים המשולמים לעובד מחויבים במס הוא מחושב לפי מדרגות המס בשנת המס שבה הם משולמים.

 

אופן יישום הפטור בפועל

לפי הנחיות רשות המסים, המעסיק רשאי להעניק את הפטור בעצמו ולא לנכות את מס הכנסה מהסכום שמשולם לעובד. כלומר אין צורך לשלוח את העובד בעת פרישתו לפקיד השומה, על מנת להשיג מראש את האישור מרשות המסים להענקת הפטור. פקיד השומה, לאחר שמקבל לידיו את טופס 161 מאת המעסיק, יעביר הנחיות לגבי אופן המיסוי אל המעסיק ואל חברת קופת הגמל.

לאחר קבלת ההוראות מפקיד השומה, המעסיק או החברה המנהלת את קופת הגמל של העובד ינכו את המס במקור מכל סכום שעולה על התקרה אשר תועבר לידי העובד.

 

פריסת המס לשנים

כאשר גובה מענק הפרישה בצירוף הסכומים האחרים הנלווים לסיום עבודתו, לרבות פדיון דמי מחלה ופיצויי הפיטורים מחויבים במס הכנסה בגלל גובה התקרה, ניתן יהיה לפרוס את המס על פני מספר שנים. החוק מאפשר להתייחס לסכום המענק לצרכי מס כאילו הוא התקבל בחלקים שווים במשך 6 שנים לכל היותר ולא בתור סכום חד פעמי בעת סיום העבודה.

 

סיכום פטור מענק פרישה

לסיכום הנושא, במאמר זה עסקנו בנושא של פטור ממס הכנסה על מענק פרישה. כפי שציינו, ניתן לקבל פטור ממס על המענק במידה וכלל סכומי הפרישה אינם עולים על הסכומים המוגדרים. במידה והסכום עולה על התקרה יש לשלם את מס ההכנסה רק על החלק שמעבר לתקרה. ניתן לפרוס את המס על חלק זה עד 6 שנים לאחור או קדימה באישור של רשות המסים.

דולרים

 

תוכן עניינים
אהבתם את מה שקראתם ? ספרו לחברים
כתבות נוספות שעלולות לעניין אתכם
מאזניים
משפט
הטרדה מינית בעבודה

למרות המודעות הרחבה לנושא, מצבים של הטרדה מינית בעבודה עדיין לא תמיד מפוענחים באופן שוטף: האם התנהגות מילולית נחשבת להטרדה מינית? ומה לגבי הצעה מינית שהצד השני סירב לה וכלום

מהן 2 התקופות אליהן מחולק הליך חדלות פירעון?

הליך חדלות פירעון הוא אחד ההליכים הנפוצים והמקובלים למחיקת חובות.  הליך זה מחליף למעשה את פקודת פשיטת הרגל, ומאפשר לחייבים לצאת לדרך כלכלית חדשה.  זאת באמצעות תהליך הנמשך מספר שנים

חיילים פצועים
עורך דין צבאי
פיצויים על שברי מאמץ בצבא – האם זה אפשרי?

אנשים ששירתו בעבר בצבא עשויים לגלות שהם סובלים מפציעות שונות שמקשות על ההתנהלות היום יומית בחיי האזרחות. עובדה זו גרמה לנו להוציא סדרת מדריכים מקיפה בנושא שתציג בכל פעם פציעה

כריות אוויר לאחר תאונה
עורך דין
בדיקת פוליגרף בתביעות תאונות דרכים

תאונות דרכים הן עניין שכיח למדי במדינת ישראל. לצערנו, אנשים רבים מוצאים את עצמם מעורבים בתאונות דרכים שונות, בין אם בתור הולכי רגל ובין אם בתור נהגים. למרבה הצער, לא