הטרדה מינית בעבודה

למרות המודעות הרחבה לנושא, מצבים של הטרדה מינית בעבודה עדיין לא תמיד מפוענחים באופן שוטף: האם התנהגות מילולית נחשבת להטרדה מינית? ומה לגבי הצעה מינית שהצד השני סירב לה וכלום לא קרה? איפה עובר הגבול בין גסות רוח לביזוי או השפלה? בכתבה הבאה ננסה לענות על השאלות הקשות.

 

מהי הטרדה מינית בעבודה?

הרבה מאיתנו מתייחסים להטרדה מינית כנגיעות פיזיות או אקטים מיניים שבוצעו ללא הסכמה, מתוך כפייה. אבל למעשה הטרדה מינית היא טווח רחב מאוד של התנהגויות, כולל אמירות מילוליות מיניות, התייחסות מבזה כלשהי או הצעות מיניות חוזרות במקום העבודה. כמובן שכל מקרה ייבחן לגופו, בהתאם לנסיבות האישיות של אותה הסיטואציה, אך הגדרת החוק בנושא ברורה ובהירה.

 

מה עושים במצב של הטרדה?

אז מה עובדת שחוותה הטרדה מינית אמורה לעשות? למי היא תתלונן? האם המעמד שלה במקום העבודה בסכנה? החוק מגדיר לא רק מהי הטרדה מינית, אלא גם מה אפשר לעשות במידה וזה קרה. אפשרות פעולה אחת היא להגיש תלונה במקום העבודה, במקביל להגשת תלונה במשטרה. אפשרות נוספת היא לתבוע כספית את המטריד או את מקום העבודה עצמו. מקום העבודה לא יכול לפטר כתוצאה מהמקרה את העובד/ת, שכן מדובר בעילת פיטורים לא חוקית.

 

תפקידו של הבוס במקרה של הטרדה

מרגע שקיימת תלונה, מקום העבודה יידרש לבירור מעמיק. ברגע שמעסיק מקבל אליו תלונה על הטרדה מינית במקום העבודה שהוא אחראי לו, הוא יודע שהנסיבות והשתלשלות העניינים הם לאו דווקא אלו שקבע החוק למניעת הטרדות ושיש עוד הרבה אפור, לא בהכרח שחור ולבן.

מצד שני, יש גם נטייה של מעסיקים לקבוע מוקדם מידי שמדובר בהטרדה מינית, מכיוון שהם חוששים לעתיד העסק, אם חלילה יתגלה שלא הגנו על מתלוננת מסוימת ובזמן. לכן לא רק מי שחווה או חוותה הטרדה מינית במקום העבודה ולא רק המטרידים עצמם זקוקים לייעוץ משפטי בנושא, אלא גם המעסיקים, שלפתחם הגיעה התלונה.

 

רק נשיקה בלחי

בחלק מהמקרים, מתרחש מצב של מקרים שהם לא בדיוק הטרדה מינית במקום העבודה, אלא נעים על הקו העדין שבין הטרדה לבין התנהגות לגיטימית. במקרים אלו, צריך לבדוק את מכלול הנסיבות של אותו מקרה: ההקשר לביצוע המעשים או האמירות, טיב היחסים בין שני הצדדים, סביבת העבודה הכללית ועוד.

 

מהי סחיטה מינית?

סחיטה באיומים, היא מצב שבו נכפה על אדם מסוים מעשה מיני. אם מדובר בסחיטה מינית במקום העבודה, הרי שמדובר בהטרדה מינית מעבר לכל חשד וספק. לכן אם העובד/ת קיבלו איומים על עצמם, על פרנסתם, על פגיעה בשמם הטוב, בצנעת הפרט שלהם או ברכושם, או שחוו אימה מאדם אחר בדרך אחרת וכל זאת כדי לבצע מעשה או להימנע ממעשה – מדובר בעבירה פלילית חמורה מאוד, עם תקופת מאסר של 7-9 שנים בפועל.

אם חוויתם הטרדה מינית בעבודה, איום או כפייה על ביצוע מעשה מיני, הועבר אליכם מסר שעשוי להיחשב כהטרדה מינית או שקיבלתם תלונה בנושא, פנו אל עו"ד דורון ויינריך – עורך דין הטרדה מינית בעבודה שיוכל לייעץ לכם באופן מקצועי.

 

כלי משפט

תוכן עניינים
אהבתם את מה שקראתם ? ספרו לחברים
כתבות נוספות שעלולות לעניין אתכם
סטנדפיסט על הבמה
משפט
מה הקשר בין הוצאת דיבה וסטנדאפ

סטנדאפ הוא מופע הכולל מונולוג קומי של הסטנדאפיסט או דיאלוג משותף יחד עם הקהל הכולל בדיחות על סיטואציות שונות ומגוון נושאים המשותפים הן לסטנדאפיסט והן לקהל. במהלך המופע, שואל הסטנדאפיסט

במה יעזור ראשית
כללי
עורך דין תעבורה – עד כמה הוא יכול לעזור?

עם הטכנולוגיות של היום ועם המפגש המרתיע בין השוטר ובין האזרח, רבים סבורים כי אין כל מקום להילחם על חפותם במקרה שנתפסו בביצוע עבירת תנועה. בנוסף לכך, מעריכים רבים כי