רצח מדרגה ראשונה – עונש

החוק בישראל מבחין בין סוגים שונים של עבירות המתה ואף קובע עונש אחר עבור רצח מדרגה ראשונה, שנייה וכן הלאה.

במאמר הבא נעסוק במאפיינים המיוחדים של רצח מדרגה ראשונה, אך ננסה להבין מה ההשלכות גם לשאר העבירות הרלוונטיות בדין הפלילי

הדין הפלילי בישראל מפריד בין סוגי המתה ואף בין סוגי רצח. עבירות ההמתה הן למשל גרימת מוות ברשלנות, הריגה ורצח, אך העונש עצמו נקבע על פי החומרה. ספציפית במקרה של רצח, החוק מבחין בין פעולה שמבוצעת בכוונת תחילה לבין פעולה במזיד.

ההבדל העיקרי הוא שפעולה בכוונה תחילה היא משהו שמוגדר בסעיף של החוק, בעוד היסוד הנפשי קשה יחסית להוכחה והוא דורש גם את המודעות לטיב המעשה ואת אדישות או קלות דעת ביחס לתוצאות. חוץ מזה, בשביל להוכיח רצח בכוונה תחילה יש להראות יסודות עובדתיים כבסיס ליסוד הנפשי ולהתייחס אל פרמטרים כמו החלטה להמית, הכנה והיעדר קינטור.

 

מה העונש על רצח?

הענישה על עבירת רצח היא מאסר עולם. המקרים היחידים שבהם אפשר להפחית ענישה כזו הם בגין הפרעה נפשית, התעללות נמשכת או מצב שקרוב להגנה בפלילים. לשם השוואה, עבירת המתה שבה מצליחים להוכיח יסוד נפשי פחות מכוונה תחילה יכולה להגיע לעונש של עד 20 שנות מאסר – בעוד העונש על גרימת מוות ברשלנות הוא עד 3 שנות מאסר.

חשוב גם לציין שמאז 2019 נוספו לחוק עבירות רצח בנסיבות מחמירות, המתה בנסיבות של אחריות מופחתת והמתה בקלות דעת. זה גם המועד שבו בוטלה עבירת ההריגה, מתוך כוונה לאפשר לבית המשפט לגלות גמישות רבה יותר בנוגע לכל סוג של ענישה על כל סוג של עבירה.

 

איך מפחיתים את העונש?

הדרך הכי טובה לבחון אפשרות להפחית עונש על עבירות המתה מכל סוג היא להתייעץ עם עורך דין עבירות רצח. אפילו אם העבירה שבה מואשמים היא לא של רצח אלא המתה בקלות דעת או גרימת מוות ברשלנות, זה איש המקצוע שמרכז את התשובות לשאלות החשובות.

התייעצות עם עורך דין חשובה מכמה סיבות. ראשית, הוא מכיר את פסקי הדין הרלוונטיים ויכול להשתמש בהם על מנת לייצג את האינטרסים של הלקוחות בין כתלי בית המשפט. שנית, הוא יכול לבסס את הטענות של הנאשם כך שעבירת הרצח תופחת לעבירות פחות חמורות.

 

כך בוחרים עורך דין מתאים

חשוב מאוד להתאים את סוג ההסמכה והניסיון של כל עורך דין אל המטרות שאותן רוצים להשיג. אם נאשמים בעבירות רצח, לא מספיק לבדוק רק האם מדובר בעורך דין פלילי. אחרי שבודקים את זה, צריך לוודא האם הוא מכיר את עבירות הרצח השונות. כמו כן, כדאי לתת עדיפות לעורך דין שיש לו ניסיון בייצוג נאשמים בעבירות רצח מדרגה ראשונה ושנייה.

 

בית משפט

תוכן עניינים
אהבתם את מה שקראתם ? ספרו לחברים
כתבות נוספות שעלולות לעניין אתכם
תביעת ביטוח סיעודי
עורך דין תביעות סיעוד
כיצד מתבצעת תביעת ביטוח סיעודי

בחברה מזדקנת, תכנון טיפול ארוך טווח נעשה חשוב יותר ויותר. ביטוח סיעודי מציע הגנה רבת ערך לאנשים הזקוקים לסיוע בפעילויות יומיומיות עקב מחלה כרונית, מוגבלות או ליקוי קוגניטיבי. בבלוג אינפורמטיבי

קניית דירה
עורך דין
האם משתלם להשכיר משרד?

אם אתם בעלי נכס המיועד למשרד, ראשית – שאפו, שהרי להיות בעל נכס כיום זוהי שאיפתם של רבים וטובים. נוסף על כך, במידה והמבנה שבבעלותכם עשוי להיות מתאים על מנת