בלי פאניקה: מה עושים במקרה של הפרת חוזה המכר?

חוזים נועדו להגיע להסכמות בין שני צדדים באשר להתחייבויות עתידיות. החוזה מעניק להתחייבויות תוקף משפטי והן ברות אכיפה בבית המשפט. אלא שלעיתים, צד לא עומד בהתחייבויות המשפטיות שלו ומפר את החוזה. במקרים אלו, לרשות הנפגע עומדות שלוש ברירות משפטיות – אכיפת החוזה, קבלת פיצויים או ביטול החוזה. להלן נכיר את שלוש האפשרויות האמורות.

 

הפרה יסודית והפרה שאינה יסודית

כאשר עוסקים בנושא הפרת חוזה מכר יש לחלק בין הפרה יסודית לבין הפרה שאינה יסודית. כאשר עסקינן בהפרה שאינה יסודית, תינתן למפר ארכה סבירה לתיקון ההפרה. ככל שהחוזה ניתן להפרדה, החוק קובע כי הנפגע יוכל לבטל את אותו חלק שהופר ולקיים את יתרת החוזה.

מנגד, כאשר מדובר בהפרה יסודית של החוזה, השלכות ההפרה יהיו משמעותיות יותר. להלן נדון בתוצאות ההפרה היסודית של חוזה מכר דירה.

 

תרופת האכיפה

הברירה הראשית העומדת בפני הצד הנפגע, היא אכיפה של החוזה. ככל שהנפגע מעוניין בכך, הוא יוכל לדרוש כי בית המשפט יורה על אכיפת החוזה. כך, אם קונה לא שילם את התמורה לדירה או רוכש לא מסר את הדירה במועדה, בית המשפט יוכל להורות על אכיפת חוזה המכר.

אולם ישנם מצבים בהם הפרה אינה אפשרית. כך יהיה המצב, למשל, אם הדירה נמכרה לצד ג'. הרוכש תם הלב לא יפונה מדירתו, בשל כך שנחתם חוזה מכר לדירה עם הנפגע. במקרים אלו, וכן אם הנפגע לא מעוניין עוד בקיום החוזה, הוא יוכל לפנות לתרופות, דהיינו לסעדים, המשפטים האחרים, הלא הם פיצויים או ביטול החוזה.

דולרים

פיצויים

נפגע יוכל לתבוע פיצויים בגין הפרת החוזה. הפיצויים הקלאסיים ביותר הם פיצויי קיום, אשר נועדו להציב את הנפגע היכן שהיה לו קוים החוזה. כך, למשל, אם בזמן החתימה על החוזה הדירה הייתה שווה 1.5 מיליון שקלים וכיום שוויה עומד על 2 מיליון שקלים, פיצויי קיום יעניקו לתובע פיצויים על סך 0.5 מיליון שקלים.

ייתכנו מצבים בהם ייתבעו פיצויי הסתמכות ולא פיצויי קיום. פיצויי ההסתמכות מפצים את הנפגע על ההוצאות שנדרש להוציא ועל אובדן ההזדמנויות החלופיות שלו ולא נועדו להעמידו היכן שהיה לו קוים החוזה. כמו כן, ככל שמופיעים בחוזה כאלו, ישולמו לנפגע הפיצויים המוסכמים בחוזה.

ביטול והשבה

ביטול והשבה

לחלופין, יוכל התובע לדרוש ביטול של החוזה והשבת התמורה שכל צד קיבל. כך, אם הקונה מסר 75% מהתמורה למוכר, למשל, ולא קיבל את הדירה, הוא יוכל לתבוע ביטול של החוזה ובתמורה המפר ישיב לו את התמורה שקיבל מהנפגע.

 

לסיום – מה עושים בפועל

לסיום, אם הצד שכנגד הפר את חוזה המכר שלכם, אל חשש. פנו לעורך הדין, הגישו תביעה, תבעו את הסעד הטוב ביותר עבורכם ותהנו מאכיפה, פיצויים מוסכמים, פיצויי קיום, פיצויי הסתמכות או ביטול והשבה. לכך, תתווסף כמובן פסיקת ההוצאות של בית המשפט.

פסיקה משפטית

 

תוכן עניינים
אהבתם את מה שקראתם ? ספרו לחברים
כתבות נוספות שעלולות לעניין אתכם
הבלוג
Labor Act 2018 (work orders): the main measures

Emmanuel Macron had announced during the presidential campaign, he intends to reform the labor code by going beyond the Labor Law. This law, Myriam El Khomri, was adopted by the National Assembly on

דיני מקרקעין
עורך דין מקרקעין
חוקי מקרקעין – מה שאתה צריך לדעת על פינוי מושכר

לחוקי המקרקעין תפקיד מכריע בהגנה על זכויות השוכרים והמשכירים כאחד. כשמדובר בתיקי פינוי מושכר, הבנת החוקים הללו הופכת קריטית עוד יותר. השוכרים צריכים להיות מודעים לזכויותיהם, בעוד שהמשכירים חייבים למלא

צוואה בנחלה חקלאית
עורך דין צוואות וירושות
העברת חלק מהזכויות בירושת נחלה חקלאית

הורשת משק חקלאי או נחלה חקלאית בישראל, זהו נושא מורכב ומסובך משפטית. הזכויות בקרקע בחלק גדול מהנחלות שייכות לחקלאים שגרים ומתפעלים אותה וגם לרשות מקרקעי ישראל. לרשות מקרקעי ישראל יש