חלוקת רכוש משותף בהליך גירושין

לאחר ההחלטה של בני הזוג לפרק את התא המשפחתי יש לעבור לשלב המורכב יותר, חלוקת הרכוש. חלוקת רכוש בגירושין עלולה להיות מורכבת ומסובכת. כדי לבצעה יש צורך לעמוד הקריטריונים של "חוק יחסי ממון": צריך להגדיר מהו רכוש שנצבר במהלך חיי הנישואין ומהו רכוש שהיה שייך לאחד מבני הזוג לפני הנישואין. חלוקה מתבצעת רק כשהתא המשפחתי מתפרק (או במקרים חריגים) זוגות שחתמו על הסכם ממון לפני הנישואין יחלקו את הנכסים ע"פ אותו הסכם.

 

מתי אפשר לבצע חלוקת רכוש

החוק מונה כמה תרחישים שמאפשרים לפתוח בהליכי חלוקת רכוש. המצבים שמאפשרים את הפתיחה בהליך הם התנהלותו של הליך גירושין במשך שנה או חיים בנפרד במשך פרק זמן משמעותי (תשעה חודשים רצופים). אפשרות אחרת לפתיחה בהליכים הללו היא מקרה שבו אחד מבני הזוג פוגע כלכלית חברו. במקרים כאלה בית המשפט רשאי לאפשר חלוקת רכוש גם ללא גירושין.

 

איזה רכוש מתחלק

כל רכוש שנצבר לפני הנישואין אינו מתחלק והוא חוזר לבן לבעליו המקוריים לאחר פירוק המערכת המשותפת. נכסים נוספים שאינם נכללים בחלוקה הם נכסים שעברו בירושה (או ניתנו במתנה) לאחד מבני הזוג לפני הנישואין, או קצבאות שונות שהוא זכאי להם מהביטוח הלאומי. כל משאב כלכלי אחר מתחלק בחלוקת הרכוש, אפילו אם הוא תוצר של הישגים של בם זוג אחד. לדוגמה: גם במקרים בהם רק אחד מבני הזוג עבד, ומשכורתו הייתה הבסיס לרכישת נכסים שונים הוא יתחלק בשווה עם בן הזוג שלא עבד. החלוקה אינה רק בנכסים עצמם אלא גם בחובות שצבר אחד מבני הזוג.

 

אופי החלוקה

הנכסים אמורים להתחלק באופן שווה בין בני הזוג. במקרים מסוימים מבצע ביהמ"ש "איזון" בין בני הזוג. מטרתו היא למנוע מצב שבו החלוקה תהיה שוויונית ברמה הטכנית אבל תציב את בני הזוג שמצב לא שווה מבחינה כללית. לדוגמה: במקרים בהם יכולת ההשתכרות של אחד מבני הזוג קטנה משל חברו, ברור שאם נחלק את הרכוש חצי – חצי "לפי הספר" לאחד מבני הזוג יהיה יתרון משמעותי על חברו. במקרים כאלה בית המשפט מאזן את המצב ומגדיל את החלק היחסי של אחד מבני הזוג על חשבון חלקו של השני.

 

הסכם ממון

במקרה בו עורכים בני הזוג "הסכם ממון" החלוקה מתבצעת ע"פ ההסכמה שלהם. הסכם כזה יכול הערך לפני הנישואין ובמהלכם. היתרון של הסכם כזה הם היכולת לחסוך סכסוך מכוער במהלך הגירושין. יתרון נוסף הוא האפשרות לחלק את הנכסים בצורה "יעילה" יותר. לעיתים חלוקה שרירותית של הנכסים יכולה ליצור מצב של מיסוי עודף או ניהול לא משתלם. כדי לבחון את הנושא מומלץ לפנות לאדם שהוא מתכנן פיננסי (כלכלן/רו"ח) ולהבין את ההשלכות של ההסכם.

חלוקת רכוש בגירושין היא פעולה מורכבת שיכולה להימנע ע"י עריכת הסכם ממון. מומלץ לפנות למתכנן פיננסי כדי להבין את ההשלכות של הסכם כזה.

חלוקה

 

תוכן עניינים
אהבתם את מה שקראתם ? ספרו לחברים
כתבות נוספות שעלולות לעניין אתכם
הסכם גירושין
עורך דין גירושין
כיצד עורכים הסכם גירושין הוגן?

מתגרשים? להלן יובאו כמה עצות שחשוב שתדעו כדי להתמודד עם אחד מהרגעים הקשים בחיים. השאלה הנשאלת היא, כיצד ניתן להגיע להסכמות כדי לסיים את היחסים בצורה הוגנת, ולמנוע מלחמות משפטיות

תעודת חיסון נגד קוביד
כללי
תפסו אותי מזייף תו ירוק – מה הסיכונים?

תעודת התחסנות או תו ירוק הם מושגים חדשים מאז שהגיעה הקורונה לחיינו, אך כבר ניתנים לזיוף בקלות רבה. המאמר יפרט על הסיכונים בזיוף תו ירוק.   מדוע לזייף תו ירוק?

תג מחיר בעיגול כתום
הבלוג
השוואת מחירי אינטרנט – למה כדאי לעשות זאת

מאז החלה מגפת הקורונה עלתה צריכת האינטרנט בישראל בצורה קיצונית. המעבר לעבודה מהבית לצד ביטול הלימודים בבתי הספר והאוניברסיטאות גרמו לישראלים רבים להעביר שעות רבות במחשב באפליקציות כמו פייסבוק או