מה המשמעות המשפטית של כתובה?

במהלך החתונה מוצאים עצמם, החתן והכלה, משתתפים בטקסים רבים שאינם מוכרים או ברורים להם בהכרח. כחלק מהתהליך, נלקח החתן טרם החופה לחתום על הכתובה, אותה הוא מעניק לכלה מתחת לחופה. הכתובה, היפה, המעוטרת והמרשימה נראית כפריט אומנות יפה, אבל ישנם רבים ששוכחים שמלבד הטקסיות, הסמליות וההתרגשות, יש לחתונה גם משמעות משפטית וכחלק מזה, הכתובה היא מסמך בעל תוקף משפטי.

 

מה זה בעצם כתובה?

הכתובה היא המסמך הרשמי שנלווה לטקס הנישואין. הכתובה היא בדרך כלל בשפה הארמית ובאחד מהנוסחים שהתפתחו במהלך השנים, בקרב קהילות יהודיות ברחבי העולם. את הכתובה המעוצבת, ממלאים בסמוך לטקס החופה ומציינים בה את תאריך החתונה, שמותיהם של החתן ושל הכלה ושל העדים לקידושין.

שאר הכתובה עוסקת במחויבויות של הבעל לאשתו, במסגרת יחסי הנישואין: לדאוג לה מבחינה כלכלית ומבחינה רגשית וגם מפרט את סכום הכסף שינתן לאישה במקרה של פרידה או במקרה של מותו של הבעל. למרות שהכתובה היא מסמך משפטי מחייב, רצוי לקבוע גם מועד להיוועצות עם עו"ד משפחה בטרם טקס הנישואין.

 

ואם כתוב בכתובה מיליון שקלים?

למרות שתוקפה וחשיבותה של הכתובה מוסברת לחתן בטרם מילוי הפרטים בה, ישנם עדיין גברים שאינם מסוגלים לראות, בשלב החתונה, אפשרות לשינוי שיוביל לפרידה, ומתייחסים אל הסכום בכתובה כמעין הצהרת אהבה ובוחרים בסכומי עתק.

אבל התפיסה שמדובר בחתימה סמלית על מסמך מיושן עלולה להוביל את החתן הנדיב למאבק משפטי על סכומי כסף שהם הרבה מעבר ליכולותיו הכלכליות. במקרים מסוימים, בית הדין הרבני קובע שהסכום לא מציאותי ולא מחייב את הבעל לשלם אותו וקובע תחתיו סכום קבוע.

 

הכתובה במאה ה-21

ההתקדמות מבחינה חברתית, הובילה לכך שלצד מי שמקפידים על קיומה של כתובה מסורתית בארמית, באחד הנוסחים. מקפידים על הטקסים ועל העברת שטר הכתובה לשמירה אצל אם הכלה, כדי להבטיח שתהיה לה גישה אליה בעת הצורך, ישנם כאלה המבכרים כתובה מתורגמת לעברית או כתובה שוויונית שעליה חותמת גם הכלה וחותמות גם עדות נשים או כתובה שמנוסחת כך שהיא קובעת התחייבויות דומות לחתן ולכלה. יש גם קהילות שבהן הסבו את הכתובה ממסמך משפטי למסמך הצהרתי אודות אהבתם, כוונותיהם ותוכניותיהם המשותפות של בני הזוג.

 

חלוקת רכוש על פי הכתובה?

כאמור, ישנם מקרים בהם נדרש הבעל לשלם את כתובתה של האישה, כפי שנכתבה ביום החופה. אבל הכתובה היא מסמך מחייב על פי דיני ההלכה, כך שיש לה משמעות רק במידה שדנים אודות הגירושין בבית הדין הרבני.

הסדרים כספיים שנקבעים על פי חוק יחסי ממון בין בני זוג ועל פי חוק הירושה, קובעים חלוקה על פי איזון משאבים, תוך התעלמות מהסכום הכתוב בכתובה. ברוב המקרים שבהם הגירושים הם באשמת הבעל, הוא יחויב בכתובתה, לעתים גם בנוסף לחלוקת הרכוש אבל אם האישה אשמה בגירושין, היא מפסידה את כתובתה.

כתובה

תוכן עניינים
אהבתם את מה שקראתם ? ספרו לחברים
כתבות נוספות שעלולות לעניין אתכם
תביעת אובדן כושר עבודה
עריכת דין
"עיסוק סביר" – מה זה אומר?

בתביעות נזיקין המוגשות בישראל מחולקים הפיצויים שנפסקים לשני תחומים עיקריים: נזקי רכוש ונזקי גוף. נזקי רכוש הם הנזקים שנגרמים לרכוש של התובע כתוצאה מעוולה ובדרך כלל פשוט יחסית לחשב אותם.

כך תדעו אם נפלתם קורבן למקרה רשלנות רפואית
עורך דין רשלנות רפואית
כך תדעו אם נפלתם קורבן למקרה רשלנות רפואית

במקרים רבים, אנחנו נמצאים בתוך סיטואציות שאנחנו לא מסוגלים להבין אותן. רשלנות רפואית למשל, יכולה לקרות להרבה מאוד אנשים. כל מי שהולך להליך רפואי כזה או אחר חשוף בפני רשלנות

זכוכית מגדלת
עורך דין חדלות פירעון
המדריך המלא לבחירת עורך דין חדלות פירעון?

נקלעתם למצב כלכלי קשה? החובות רק הולכים וטופחים? הנושים דופקים על הדלת? עיקלו לכם את חשבון הבנק? עורך דין חדלות פירעון יוכל לעזור לכם. אם הגעתם למצב של חדלות פירעון,

צדק ומשפט
משפט
פיטורין שנה לפני יציאה לגמלאות

בכל שלב בחיים, פיטורים הם לא עניין של מה בכך וצפויים להעמיד את המפוטר בפני התמודדויות מורכבות. יחד עם זאת, פיטורים של עובד רגע לפני פרישה לגמלאות הם עניין קשה