אילו כספים מוגנים בחדלות פירעון?

אחד התנאים החשובים ביותר להצלחת הליך חדלות הפירעון וקבלת ההפטר, הוא שיתוף הפעולה המלא לאורך כל הדרך עם המערכת ורצון להשתמש בכל סכום כספי או דבר רכוש שהמערכת מאמינה שיקדמו לטובה את ההליך.

ועם זאת, החוק מונע שימוש בכספים מסוימים שצבר החייב. אז אילו כספים מוגנים בחדלות פירעון?

 

מימוש כספים ונכסים בחדלות פירעון

הליכי חדלות הפירעון מורכבים באופן שבו הנאמן ובית המשט, הם בעלי הסמכות היחידים לעניין הכספים והנכסים של החייב ולכן יכולים להורות על הפקעתם ככל שהדבר מייעל את ההליך, מביא לסיום מהיר יותר של מיצוי החובות מול הנושים ומקל על קבלת ההפטר המיוחל לחייב עצמו. אם הנאמן סבור שמכירת נכס שנמצא ברשות החייב לדוגמה, תגדיל את קופת הנשייה ותתאים למטרת ההליך – הוא יכול להגיש על כך בקשה לבית המשפט ובאישורו, אותה דירה אכן תצא למכירה. מעבר לכך, בית המשפט מטיל על החייב כבר עם קבלת הצו לפתיחת הליכים, את החובה המוחלטת לשתף פעולה עם המערכת ולעמוד בכל דרישת החזר שתינתן לו.

כמובן שעל גובה הסכום וההוראה למכירת הנכסים שקיימים בקופה ניתן לערער, אך רק במקרים מסוימים ונדירים מאשר בית המשפט להימנע מהמכירה או להפחית בגובה התשלומים שכבר נקבע.

 

אילו כספים מוגנים בחדלות פירעון?

למרות החובה לשתף פעולה, לצד המגבלה המוחלטת על החופש הכלכלי של החייב, עדיין קיימים כספים מוגנים בחדלות פירעון, אותם על פי החוק לא ניתן לצרף לקופת הנשייה:

צרכי אוכל, חפצי לבוש, כלי מיטה, כלי אוכל ומטבח, כלי בית ותשמישי קדושה המשמשים את החייב ובני משפחתו.

כלים, מכונות, מכשירים, מיטלטלין ובעלי חיים שהחייב משתמש בהם לפרנסתו והשווי שלהם לא עולה על הסכום שנקבע בצו.

כלים, מכונות, מכשירים, מיטלטלין ובעלי חיים הכרחיים להתנהלותו של חייב עקב נכות.

חיות מחמד

מכשירי חשמל שהשווי שלהם לא עולה על הסכום שנקבע: טלפון נייד ונייח, מחשב אישי, מדפסת, טלוויזיה, מכשיר רדיו, מכונת כביסה.

גמלות מהמוסד לביטוח הלאומי

זכויות על תביעת נזיקין בעקבות נזקי גוף

כספי פנסיה, קופת גמל או ביטוח מנהלים – ניתן לממש אותם רק תחת מגבלות מסוימות ובאישור בית המשפט.

נכס למגורים המשמש את החייב ומשפחתו באופן מיוחד עקב גיל, מצב בריאותי או מאפייני המקום.

 

חוסר שיתוף פעולה והסתרת כספים

חייב שבבעלותו נכסים או רכוש שלא דווחו לנאמן, מסתכן בעבירה פלילית. החוק קובע שניתן לפעול כדי לתפוס נכסים מוסתרים ואם יימצא נכס או רכוש שכזה, הדבר מסכן משמעותית את הליך חדלות הפירעון ואת קבלת ההפטר, משום שמדובר בדרך פעולה שאינה בתום לב.

מעבר לכך, כל חוסר שיתוף פעולה עלול להיחשב כניצול של התהליך לרעה ולכן במצב של דרישה להשתמש בכספים מוגנים כלשהם, לרבות מניות ונכסים במסגרת  פירוק חברה, מומלץ להתייעץ עם עו"ד מקצועי בנושא.

 

שטרות של דולרים

תוכן עניינים
אהבתם את מה שקראתם ? ספרו לחברים
כתבות נוספות שעלולות לעניין אתכם
מהן 2 התקופות אליהן מחולק הליך חדלות פירעון?

הליך חדלות פירעון הוא אחד ההליכים הנפוצים והמקובלים למחיקת חובות.  הליך זה מחליף למעשה את פקודת פשיטת הרגל, ומאפשר לחייבים לצאת לדרך כלכלית חדשה.  זאת באמצעות תהליך הנמשך מספר שנים

תאונת דרכים
עורך דין תעבורה
כל מה שצריך לעשות לאחר תאונת דרכים

לא פעם אנו שומעים על אנשים שעברו תאונת דרכים וגילו שאין להם מושג מה עליהם לעשות. מדובר בסיטואציה הגיונית בסך הכול. שכן, אף אחד לא מלמד אותנו בבית הספר היסודי,

כך תדעו אם נפלתם קורבן למקרה רשלנות רפואית
עורך דין רשלנות רפואית
כך תדעו אם נפלתם קורבן למקרה רשלנות רפואית

במקרים רבים, אנחנו נמצאים בתוך סיטואציות שאנחנו לא מסוגלים להבין אותן. רשלנות רפואית למשל, יכולה לקרות להרבה מאוד אנשים. כל מי שהולך להליך רפואי כזה או אחר חשוף בפני רשלנות