ייפוי כוח מתמשך – לפני שיהיה מאוחר מידי

סביר להניח שאת המושגים אפוטרופוס וייפוי כוח יצא לכל אדם בוגר לשמוע מידי פעם.  אולם לא בטוח שיצא לכם לשמוע על המקום בו שניהם מתחברים – ייפוי כוח מתמשך. אם זאת אכן פעם ראשונה שאתם שומעים על כך, קראו את הכתבה הבאה בעיון, שכן מדובר בנושא חשוב לכל אדם באשר הוא.

 

ייפוי כוח מתמשך – מה זה בכלל?

ייפוי כוח מתמשך הוא מסמך משפטי שמסמיך את המיופה לפעול בשם הממנה בתחומים שונים, אם וכאשר יגיע יום בו הממנה לא יהיה מסוגל עוד להבין ולקבל החלטות בתחומים אלו. מדובר בעצם בסוג של מינוי אפוטרופוס, אך בעל יתרונות ברורים: ייפוי כוח מתמשך נעשה על ידי האדם עצמו, ולא על ידי בית המשפט, בשלב בו הוא עוד יכול לקבל את ההחלטה מתוך רצון חופשי ומודעות.

 

מה יכול לכלול ייפוי הכוח

ייפוי כוח מתמשך יכול לכלול כל נושא, רכושי, רפואי ואף אישי. אפשר לכלול בייפוי הכוח גם תאריך או אירוע שבהגיעם ייכנס הייפוי לתוקף, וכך להתגבר על ברירת המחדל שקובעת את הכניסה לתוקף על פי חוות דעת של מומחה. ניתן למנות מספר מיופים, כל עוד הם אדם ולא תאגיד, מעל גיל 18, ושאינם חוסים בעצמם. בנוסף, לא ניתן למנות כמיופה מי שמספק לממנה שירותים תמורת תשלום, ובעניינים כספיים לא ניתן למנות כמיופה מי שהוא פושט רגל.

 

איך עושים זאת?

בשל העובדה שעל ייפוי כוח מתמשך אין פיקוח כמו על אפוטרופסות, ההליך לקביעת ייפוי כוח כזה הוא חשוב מאוד לצורך הבטחה שהוא אכן נעשה כדין ומתוך רצון חופשי. מסיבה זאת על ייפוי הכוח להיות חתום בידי עורך דין שהוכשר לכך במיוחד, ובייפוי כוח רפואי יש צורך גם בחתימה של גורם רפואי מקצועי או עובד סוציאלי. לאחר ניסוח הייפוי וקבלת החתימות המתאימות יש להפקיד אותו אצל האפוטרופוס הכללי. גם לאחר ההפקדה ניתן יהיה לשנותו, כל עוד הממנה בעל יכולת להבין את ההשלכות של מעשיו.

 

כמה זה יעלה לי?

עלותה של עריכת ייפוי כוח עשויה להגיע לאלפי שקלים. זהו לא תהליך זול במיוחד מכיוון שהוא דורש השקעה רבה מצידו של עורך הדין, שעליו מוטלת החובה לוודא שהממנה אכן מבין את השלכות מעשיו ושההסדר הנקבע ישרת אותו בצורה הטובה ביותר.

 

סיכום

בחקיקת ההסדר של ייפוי כוח מתמשך המחוקק הישראלי נתן לנו בעצם עוד דרך להיות, במידה מסוימת, אדונים על עתידנו. נכון, זה דורש מאיתנו מחשבה על דברים שאנו מעדיפים להתחמק מהם. נכון, זה דורש מאיתנו השקעה כלכלית מסוימת. אך האם אין כל אלו שווים את הזכות לקבוע את עתידכם? את הזכות לקיום רצונכם, גם בזמן בו לא תוכלו לבטא אותו? תחשבו על זה.

לפרטים נוספים פנו לשמחי הלנה עו"ד.

תוכן עניינים
אהבתם את מה שקראתם ? ספרו לחברים
כתבות נוספות שעלולות לעניין אתכם
תביעת אובדן כושר עבודה
עריכת דין
"עיסוק סביר" – מה זה אומר?

בתביעות נזיקין המוגשות בישראל מחולקים הפיצויים שנפסקים לשני תחומים עיקריים: נזקי רכוש ונזקי גוף. נזקי רכוש הם הנזקים שנגרמים לרכוש של התובע כתוצאה מעוולה ובדרך כלל פשוט יחסית לחשב אותם.

איך להוסיף פלפל לחיי המין שלכם
למבוגרים
איך להוסיף פלפל לחיי המין שלכם

עוד פעם אותו החדר, אותם הפרטנרים, אותה המיטה ואותו השעמום. אם חיי המין שלכם מתישים אתכם לאחרונה ואתם מרגישים חוסר רצון לחזור אליהם שוב ושוב, אתם אמנם בבעיה אבל הגעתם

הגשת תביעה
משפט
הזכות לשם טוב והגנה על הפרטיות

לכל אדם שמורה הזכות לשמו הטוב והגנה על פרטיותו, ומשום כך במידה ואדם הכפיש את שמכם ברבים אתם יכולים לתבוע אותו במסגרת תביעת לשון הרע. כל הפרטים אודות הגשת תביעה