האם ניתן לקבל פטור ממס הכנסה על מענק פרישה

מענקי פרישה הם סכום כספי חד פעמי שניתן לעובדים הפורשים מעבודתם בהתאם להסכמי העבודה בחלק ממקומות העבודה. במקרים רבים ניתנים מענקי פרישה גם ללא הסכם מחייב מוקדם לעובדים הפורשים בהסכמה במסגרת תוכנית התייעלות, על מנת לגרום לעובדים להסכים לתוכנית הפרישה ולתוכנית הייעול כולה. כספי המענק מוגדרים בתור חלק מסכום הפיצויים. במאמר זה נרחיב לגבי האספקטים של המיסוי בנוגע למענק פרישה.

 

פטור ממס הכנסה

מענק פרישה ששולם בפועל לעובד יהיה פטור ממס הכנסה במידה והוא עומד בתנאים הבאים. הפטור יינתן על מלוא גובה המענק, במידה וגובה המענק בצירוף הסכומים האחרים המשולמים לעובד עקב סיום עבודתו לרבות פיצויים, אינם עולים על תקרה של מספר שנות העבודה כפול שכר חודשי אחד. עוד על פטור ממס הכנסה ראו כאן.

 

תנאים ומס חלקי

כאשר גובה הסכומים הכולל עולה על התקרה, הפטור יינתן על כלל הסכום עד גובה התקרה ועל שאר הסכום יהיה חובת מס. במידה והשכר האחרון של העובד נמוך מ-12,640 ₪, ניתן לבקש את פטור ממס הכנסה עד לתקרה של 1.5 משכורות לכל שנת עבודה. במידה והכספים המשולמים לעובד מחויבים במס הוא מחושב לפי מדרגות המס בשנת המס שבה הם משולמים.

 

אופן יישום הפטור בפועל

לפי הנחיות רשות המסים, המעסיק רשאי להעניק את הפטור בעצמו ולא לנכות את מס הכנסה מהסכום שמשולם לעובד. כלומר אין צורך לשלוח את העובד בעת פרישתו לפקיד השומה, על מנת להשיג מראש את האישור מרשות המסים להענקת הפטור. פקיד השומה, לאחר שמקבל לידיו את טופס 161 מאת המעסיק, יעביר הנחיות לגבי אופן המיסוי אל המעסיק ואל חברת קופת הגמל.

לאחר קבלת ההוראות מפקיד השומה, המעסיק או החברה המנהלת את קופת הגמל של העובד ינכו את המס במקור מכל סכום שעולה על התקרה אשר תועבר לידי העובד.

 

פריסת המס לשנים

כאשר גובה מענק הפרישה בצירוף הסכומים האחרים הנלווים לסיום עבודתו, לרבות פדיון דמי מחלה ופיצויי הפיטורים מחויבים במס הכנסה בגלל גובה התקרה, ניתן יהיה לפרוס את המס על פני מספר שנים. החוק מאפשר להתייחס לסכום המענק לצרכי מס כאילו הוא התקבל בחלקים שווים במשך 6 שנים לכל היותר ולא בתור סכום חד פעמי בעת סיום העבודה.

 

סיכום פטור מענק פרישה

לסיכום הנושא, במאמר זה עסקנו בנושא של פטור ממס הכנסה על מענק פרישה. כפי שציינו, ניתן לקבל פטור ממס על המענק במידה וכלל סכומי הפרישה אינם עולים על הסכומים המוגדרים. במידה והסכום עולה על התקרה יש לשלם את מס ההכנסה רק על החלק שמעבר לתקרה. ניתן לפרוס את המס על חלק זה עד 6 שנים לאחור או קדימה באישור של רשות המסים.

דולרים

 

תוכן עניינים
אהבתם את מה שקראתם ? ספרו לחברים
כתבות נוספות שעלולות לעניין אתכם
חותמת אפוסטיל
נוטריון
מהו תפקידו של אפוסטיל בהקלת הסחר הבינלאומי

חברות רבות מגיעות לתקרת הצמיחה שלהם בשוק המקומי ומחפשות להתרחב באמצעות סחר בינלאומי. חילופי סחורות ושירותים מעבר לגבולות יצרו שוק עולמי, המטפח שיתוף פעולה ושגשוג כלכלי. עם זאת, כדי להבטיח

תאונת דרכים ראשית
כללי
המדריך המלא לנפגע בתאונת דרכים

לצערנו הרב, הסיכוי של כל אדם לעבור לפחות תאונת דרכים אחת בחייו הוא גבוה מנשוא. בכל רגע נתון, אנחנו או המכרים שלנו חשופים למעורבות בתאונות דרכים – הסכנה קיימת החל

דפים מתורגמים
משפט
שירותי נוטריון תרגום לרומנית

אחרי דילמות ולא מעט תהליכים הגעתם לשלב שבו אתם רוצים להוציא אזרחות רומנית? מבחינת החוק מגיע לכם לקבל אזרחות כזאת בגלל העבר המשפחתי? אם כך, כדאי שתדעו שבוודאי תזדקקו גם

עורך דין צבאי
עורך דין צבאי
הזכויות והמגבלות של אסירים בבתי כלא צבאיים

בתי הכלא הצבאיים משמשים מרכיב מכריע במערכת המשפט בתוך הכוחות המזוינים ברחבי העולם. מתקנים אלו מאכלסים אנשים שהורשעו בעבירות שונות, החל מפשעים שבוצעו בזמן מלחמה ועד הפרות של תקנות צבאיות.