העברת חלק מהזכויות בירושת נחלה חקלאית

הורשת משק חקלאי או נחלה חקלאית בישראל, זהו נושא מורכב ומסובך משפטית. הזכויות בקרקע בחלק גדול מהנחלות שייכות לחקלאים שגרים ומתפעלים אותה וגם לרשות מקרקעי ישראל. לרשות מקרקעי ישראל יש מספר כללים לגבי תפעול של הנחלה וכיצד ולמי ניתן להוריש אותה. לצורך הבהרת הנושא, כתבנו את המדריך הקצר הבא, בו נענה על שאלות כמו מה היא נחלה חקלאית? למי ניתן להוריש אותה? ועוד 

 

מהי נחלה חקלאית בישראל?

נחלה חקלאית בישראל היא שטח אדמה שבו מתגורר חקלאי וממנה הוא מתפרנס. הנחלה החקלאית פועלת בתור יחידה כלכלית סגורה ועל כן יש בעיה רצינית לפרק אותה, מכיוון שבכך ייגרם אי יכולת להתפרנס מכל אחד מהחלקים המחולקים.

בנוסף לכך, בחלק גדול מהנחלות בישראל ישנם מספר בעלים לקרקע, והיא אינה נמצאת בבעלות החקלאי שמתגורר עליה בלבד. גם רשות מקרקעי ישראל, אגודה שיתופית ולעיתים גם הסוכנות היהודית הן בעלות זכויות בקרקע, ויש להן הזכות לדרוש שכללים מסוימים יחולו עליה.

 

למי שייכות הנחלות החקלאיות בארץ?

ישנם שני סטטוסים עיקריים של נחלות בארץ ישראל. הראשון הוא מצב שבו החקלאי המתגורר בשטח הנחלה, העביר את הרישום עליה על שמו באופן בלעדי. במרבית המקרים אין זה כך אבל במקרים שכן – החלקה היא עכשיו נחלתו הבלעדית והוא רשאי לעשות בה מה שיחפוץ.

במקרה השני, החקלאי המתגורר בקרקע מוגדר כבעל רשות בקרקע בלבד. כלומר שהוא קיבל את הזכות לעבוד את האדמה בנחלה זאת ולהתפרנס מגידולי הארץ, אבל אין לו את הזכות לחלק את הנחלה ולא להוריש אותה בכל דרך שיחפוץ. במקרה זה ההורשה והמכירה ייעשו רק בדרכים שמגדירה רשות מקרקעי ישראל.

 

איך ניתן להוריש נחלה חקלאית בישראל?

המטרה העליונה של רשות מקרקעי ישראל או רמ"י בקיצור, היא לדאוג לכך שהנחלה תמשיך לתפקד בצורה חקלאית ברמה הגבוהה ביותר. לכן אין לחקלאי המתגורר בשטח את הזכות לחלק את האדמה לילדיו בצורה שווה, ועליו לבחור בן אחד שהוא יקבל את כל שטח הנחלה ויהיה אחראי לתפעול של שטח זה. יש לבחור את הבן שיהיה הכשיר ביותר לניהול הנחלה החקלאית. הבן הנבחר ישלם לאחיו את הסכום של חלקם בנחלה.

 

כיצד לדאוג להליך של הירושה בצורה נכונה?

חשוב מאוד לכתוב צוואה מפורטת שעומדת בכללים של רשומת מקרקעי ישראל. כתיבת צוואה היום תמנע מריבות וסכסוכים בהמשך. כתיבת צוואה בנחלה חקלאית הינה מסובכת יחסית, ועל כן כדאי להתייעץ עם עורך דין שיש לו מומחיות לנושא בעת ביצוע מהלך זה.

 

העברת זכויות בירושה בנחלה חקלאית – סיכום

המעמד החוקי של נחלות חקלאיות בישראל הוא מורכב, ולקרקע בהן יש מספר בעלים. לכן ההורשה של נחלות אלו היא לעיתים מסובכת משפטית ולא ניתן לחלק נחלה באופן שווה למספר הילדים של המוריש. רק בן אחד יקבל את הנחלה וישלם לאחיו כסף תמורת חלקם.

צוואה בנחלה חקלאית

תוכן עניינים
אהבתם את מה שקראתם ? ספרו לחברים
כתבות נוספות שעלולות לעניין אתכם
איך להוסיף פלפל לחיי המין שלכם
למבוגרים
איך להוסיף פלפל לחיי המין שלכם

עוד פעם אותו החדר, אותם הפרטנרים, אותה המיטה ואותו השעמום. אם חיי המין שלכם מתישים אתכם לאחרונה ואתם מרגישים חוסר רצון לחזור אליהם שוב ושוב, אתם אמנם בבעיה אבל הגעתם

מה הוא תהליך התביעה מול מוסד חינוכי?
עריכת דין
מה הוא תהליך התביעה מול מוסד חינוכי?

אנו שומעים לאחרונה על מתעניינים רבים שמבקשים לקבל פרטים אודות הליך התביעה כנגד מוסדות חינוכיים שונים. יש מי שמבררים על תביעה כנגד גני ילדים, בעוד אחרים מבקשים לדעת פרטים על

נזקי גוף רשלנות רפואית
עורך דין רשלנות רפואית
מהם הקווים המנחים של פקודת הנזיקין?

פקודת הנזיקין מקורה בחוק מנדטורי שמטרתו היא הסדרת תחום הנזיקין האזרחי בישראל. החוק עוסק בשאלות כדוגמת: בגין אלו עוולות ניתן לתבוע פיצויים? מה הם הפיצויים הניתנים בגין נזקים שנגרמו כתוצאה