איך תדעו אם יש פגמים בצוואה שלכם?

חוק הצוואה בישראל מכיל פרטים רבים אשר אי מילוי שלהם יכול לפסול את הצוואה בפני בית המשפט, ולשלוח את יורשי המנוח לוויכוחים משפטיים ארוכים. כיצד תדעו אם יש פגמים בצוואה שלכם? כינסנו במדריך הבא כמה דברים שחשוב לדעת

 

הכל למען צוואה כשרה ומהימנה

התמודדות עם עריכת צוואה לפני המוות או ירושה במשפחה הוא תהליך מורכב. החוק הישראלי שם דגש גדול על קיום רצון המת לאחר מותו כדי להביע הערכה לאוטונומיה שלו ולכבוד האדם שלו. מתוך התפיסה הזאת משתדל בית המשפט לקיים את צוואתו של הנפטר גם אם היא שוללת את הזכויות לירושה מיורשים פוטנציאליים, וזאת כדי לקיים את רצונו בקניין שלו.

אך במקביל בית המשפט בישראל שם דגש גדול על התהליך לברר שלא נפלו שום פגמים בצוואה. פגמים כאלה יכולים להיות טכניים או מהותיים, ובמדריך הבא נפרט מה הם כדי שתוכלו לדעת האם הצוואה שלכם או של בני משפחתכתם תיחשב כשרה ומהימנה.

 

מדוע חשוב לערוך צוואה בכלל?

ישנן כמה סיבות מרכזיות מדוע חשוב לערוך צוואה בצורה מסודרת ומקצועית. הסיבה המרכזית היא כדי להימנע מפגמים בצוואה ולהבטיח קיום מלא של רצון המת. עריכת צוואה באמצעות עורך דין מוסמך מונעת מעורך הצוואה לטעות וליצור פגמים טכניים ומהותיים. בהמשך המאמר יפורטו דוגמאות לפגמים כאלה.

סיבה מרכזית נוספת היא הליווי הצמוד בתהליך המורכב ושמירה על שלום הבית והמשפחה במהלך תהליך עריכת הצוואה. עריכת צוואה באופן עצמאי יכולה לעורר שדים משפחתיים וריבים הקשורים בכסף ורכוש. הפיכת ההליך למקצועי יכולה לסייע לכם להמנע מריבים כאלה.

 

פגמים טכניים

עשויים להיות מספר פגמים טכניים בעת עריכת ירושה שקשורים בצורה של המסמך ובאופן שבו הוא נכתב. צוואה ללא תאריך, למשל, יכולה להיפסל בבית המשפט לאחר שמישהו יטען שהיא מזויפת. סיבה נוספת לפסילה היא צוואה ללא חתימת המנוח. העניין הטכני והצורני שבצוואה מסתבך כאמשר הצוואה נמסרת בעל פי על-ידי אדם שעומד למות, שם הרבה יותר קל לטעון לזיוף ולהמצאה של הצוואה.

 

פגמים מהותיים

השאלה המהותית הנשאלת ביחס לצוואות היא האם היא מבטאת רצון כן ואמיתי של עורך הצוואה. כאמור, בית המשפט בישראל מייחס חשיבות גדולה לקיום רצון הנפטר, ולכן השאלה המרכזית היא האם הצוואה היא אכן רצונו. ניתן לטעון שצוואה שנערכה תחת לחץ כבד נפשי או פיזי אינה מבטאת רצון כזה. בנוסף, אם הצוואה נערכה על ידי אדם לא כשיר (חולה, קטין, וכן הלאה) הדבר כנראה יהווה פגם מהותי בצוואה.

 

לסיכום

ישנם פגמים רבים שיכולים ליפול בעת עריכת צוואה. ייתכנו פגמים טכניים הקשורים לאופי המסמך ולאמינות שלו, אך גם ייתכנו פגמים מהותיים שהשפיעו על עורך הצוואה ולכן הצוואה אינה מבטאת את רצונו האמיתי. לכן מומלץ לערוך צוואה מסודרת בנוכחות עורך דין שיסייע להמנע מפגמים כאלה.

איך תדעו אם יש פגמים בצוואה שלכם?

תוכן עניינים
אהבתם את מה שקראתם ? ספרו לחברים
כתבות נוספות שעלולות לעניין אתכם
משפחה מצויירת על נייר קרוע
עורך דין משפחה
מה זה איזון משאבים בין בני זוג בגירושין

אחוז הגירושין במדינת ישראל הוא אחוז גבוה מאוד, ולא מעט זוגות מוצאים את עצמם מגיעים למדרגות הרבנות על מנת להסדיר את הליך הגירושין ביניהם. בין אם מדובר על גירושין שמתקיימים

בית קטן ומחשבון
טיפים
איך לקבוע את עלות ועד הבית?

ועד הבית הוא הגוף המייצג של כלל הדיירים שנמצאים בבניין משותף. כחלק מתחומי האחריות שיש לועד הבית, הוא צריך לקבוע את גובה דמי התשלום החודשיים בעבור אחזקה וטיפוח של כלל